top of page
תמונת הסופר/תג׳וליה לוין

שותא רוסתוולי



שותא רוסתוולי היה משורר גיאורגי שחי במאה ה-12.


רוסתוולי נחשב לאחד מהמשוררים החשובים ביותר של ספרות ושירת ימי הביניים בגיאורגיה, בעיקר כי הוא אחד המייצגים שלה. מעבר לכך, רוסתוולי נחשב לאחד מגדולי המשוררים בכל הזמנים. עדות לכך ניתן לראות ברחובות רבים במדינות רבות בעולם הקרויות על שמו (בין היתר, בירושלים!).


רוסתוולי אחראי לכתיבת הפואמה האפית הלאומית של גיאורגיה, ״עוטה עור הנמר״, שהפכה לימים לחלק מהתודעה הלאומית הגיאורגית. הפואמה נכתבה לפני יותר מ-800 שנה, נחשבת עד היום לאחת מיצירות המופת של ספרות העולם. מומחי הספרות טוענים כי רוסתוולי כתב יצירה מפותלת ומתוחכמת והלביש אותה במעטפת לירית מתחכמת.


בספרו, הנפשות כולן מתענות ומסתבכות בסיפור פתלתל ומחפשות, כמו כולם, את הדרך אל האושר ואל האהבה. העיבוד האומנותי של היצירה, ההשפעה הפסיכולוגית שלה על הקורא ואמרות החוכמה הפילוסופיות שלה השאירו אותה רלוונטית במשך כל השנים, ועד היום נחשבת כאחת מהיצירות החשובות ביותר עבור כל גיאורגי.

היצירה משמשת כמסמך חברתי חשוב המתנגד לעבדות, קורא לשוויון בין המינים ולפתיחות הלב והנפש של העם הגיאורגי.


רוסתוולי נולד למשפחה מהמעמד הנמוך, אך עם השנים הפך להיות שר האוצר של המלכה תמר, שגם היא נחשבת לאחת המנהיגות החשובות ביותר בגיאורגיה. יש הטוענים כי רוסתוולי עזב את גיאורגיה בגלל שליבו נשבר ע״י מאהבתו למלכה תמר בעוד גרסאות אחרות טוענות שהוא עזב פשוט בגלל פרשיית אהבים איתה. בכל מקרה, בסוף המאה ה-12 הגיע רוסתוולי למנזר המצלבה בירושלים ויש המאמינים שדווקא שם הוא כתב את ״עוטה עור הנמר״.



97 צפיות0 תגובות

Kommentarer


bottom of page