top of page
תמונת הסופר/תעימאד מחאמיד

קוראים לפני שנוסעים: איך לראות את הזוהר הצפוני בלפלנד

עודכן: 6 באוק׳

צפייה בזוהר הצפוני היא חוויה מעולם אחר, המאפשרת להיסחף לתוך מופע חלומי מלא צבעים מרהיבים ושמיים מרקדים מעל נופים מושלגים. זו אחת ממשאלות הלב של כל כך הרבה מטיילים החולמים לראות, לפחות פעם אחת בחייהם, את אורות הצפון. טיול ללפלנד הוא ללא ספק אחת הדרכים המושלמות להגשים את החלום הזה.


אבל לפני שאתם אורזים את המזוודות, חשוב לזכור - זה לא רק עניין של "בואו נצא החוצה ונצפה בשמיים". יש כמה דברים שצריך לדעת בכדי להגדיל את הסיכויים שלכם לתפוס את הזוהר הצפוני בזמן אמת, ובשביל זה אנחנו כאן. במאמר זה נחלוק עמכם טיפים לצפייה בזוהר הצפוני.


צילום: מדריכי fig trips

זוהר צפוני מעל העצים בלפלנד

מה זה בעצם הזוהר הצפוני?

בואו נתחיל מההתחלה. הזוהר הצפוני (או Aurora Borealis בשפת המדע) הוא למעשה תוצר של תהליך ערעור אלקטרונים. הזוהר נגרם כתוצאה מהתנגשות חלקיקים טעונים חשמלית מהשמש עם אטמוספירת כדור הארץ. התוצאה? מופע אור מרהיב שמרגיש כאילו השמיים עצמם החליטו לפתוח במופע ריקודים צבעוני. זה נראה כל כך קסום שזה כמעט לא אמיתי.


העניין הוא שאם אתם מתכננים לראות את הזוהר הצפוני בטיול בלפלנד, ישנם מספר גורמים חשובים שיכולים להשפיע על ההצלחה שלכם. אז מה הם אותם המשתנים שאתם צריכים לקחת בחשבון?




מתי אפשר לראות את הזוהר הצפוני בלפלנד?

כפי שנלמד בהמשך, חושך הוא אחד המפתחות החשובים ביותר לצפייה בזוהר הצפוני. לכן, אפשר לחזות בזוהר הצפוני בלפלנד בין סוף אוגוסט לבין אמצע אפריל. בחודשים הללו, לא רק שהימים קצרים (השקיעה בסביבות שמונה וחצי בערב בסוף אוגוסט ותחילת אפריל ברובניימי), שמי הלילה חשוכים יותר, והסיכוי לראות את אורות הצפון גדלים.


חשיכה היא חברתכם הטובה ביותר

כמו שכל חובבי הכוכבים יודעים, כדי לראות את הדברים היפים בשמיים, צריך חשיכה מוחלטת. התקופה האידאלית לצוד את הזוהר הצפוני היא בטיול חורף בלפלנד. בעונה זו הלילות הם חשוכים וארוכים, בניגוד לעונת הקיץ שבה האזור לא מחשיך כלל.


הזמן האידיאלי לצפות בזוהר הצפוני הוא בין השעות 21:30 ל-1:30 בלילה. גם אם אתם בול בזמן הנכון, חשוב להיות סבלניים. הזוהר הצפוני הוא כמו מופע בלט בלתי צפוי - הוא מגיע כשהוא רוצה, ולאו דווקא לפי השעון שלכם. קחו בחשבון שאורות העיר וכמו כן אור הירח המלא עלולים להשפיע לרעה על בהירותו של הזוהר. אז לפני שאתם יוצאים לצוד את הזוהר הצפוני, וודאו שאתם רחוקים מכל זיהום אור אפשרי.



"אם הזוהר לא בא למיקו, מיקו בא לזוהר". כשמו כן הוא, ככל שנצפין נתקרב לזוהר הצפוני בעצמנו. המלצתנו היא להצפין לעיירות כמו לוי ופוהה אשר ממוקמות בצפון פינלנד. עיירות אלו למעשה נמצאות כ-100-170 ק"מ צפונית מהמרכז התיירותי ברובניימי. כשמדובר בזוהר הצפוני - עיירות אלו רחוקות מאורות העיר ונמצאות ליד גבעות סקי גבוהות שאנו מכנים ה"דרייב-אין של הזוהר".


בנוסף, הריחוק צפונה מאפשר להתקרב לזוהר עצמו, וכמו כן להיחשף לנופים נוספים של טבע מושלג ומרהיב. החושך באזורים בתוליים אלו הוא אידיאלי בעונת החורף ובנוסף הם פתוחים לרווחה ואינם נחסמים על ידי הרים מסביב, כך שנותר רק להצטייד בכוס תה חמה ולהמתין שהשמיים יחלו במופע.


אינדקס KP גבוה - איך המדע נכנס לתמונה?

אי אפשר לדבר על הזוהר בלי קצת מדע. המדד המגנטי הפלנטרי, או מה שמכונה סולם ה-KP, הוא כלי המודד את עוצמת הפעילות הגיאומגנטית. בעברית, ה-KP מודד את עוצמת הפעילות הסולארית (שמשית) ומנבא עד כמה רחוק מהקטבים יופיע הזוהר בהתאם לעוצמת התופעה.


כשהמדד KP נמוך (0-2), תוכלו לראות את הזוהר רק ממש קרוב לקטבים, והוא יהיה עמום ולא מאוד פעיל. כשה-KP עולה ל-3 עד 5, הזוהר יתחיל לנוע הרחק מהקטבים, יהפוך לבהיר יותר, והמופע שלו ׳ריקוד הזוהר׳ יהיה מרשים יותר.


אבל מה אם ה-KP עולה ל-6 ואפילו גבוה מזה? זה הזמן שבו כל העניין הופך לרציני. הזוהר הצפוני מקבל צבעים חזקים ומגוונים והמופע בעוצמות אלה הוא מרגש ויוצא דופן. בעוצמה זו לעיתים ניתן לחזות בזוהר אפילו ממקומות רחוקים יותר כמו חלקיה הצפוניים של ארצות הברית.


KP של 8 ומעלה הוא נדיר ביותר. במצב כזה הזוהר נע עוד יותר לכיוון קו המשווה, והזוהר יהיה בהיר ופעיל מאוד. זהו הטווח שיוצר את הזוהר המרהיב ביותר, עם מגוון צבעים בוהקים ומרצדים. דוגמא לזוהר שכזה התרחשה ביולי 2024 כאשר התופעה נפרשה דרומה עד האי הבריטי ואפילו גרמניה. זוהי חלק ממגמת העלייה בפעילות הגאומגנטית בעולם, והחזקה ביותר ב-500 השנים האחרונות ע"פ נאס"א. לכן, אם אתם חולמים לראות את הזוהר הצפוני, ע"פ התחזיות השנתיים הקרובות (2025-2026) הן הזמן הטוב ביותר לצפות במחזה השמיימי מזה חצי מילניום!

צוהר צפוני מעל העיירה לוי בלפלנד

שמיים בהירים - עננים הם האויב

עכשיו בואו נדבר תכלס – רק כ- 40% מאלו המטיילים בלפלנד זוכים לראות את הזוהר הצפוני. למה? כי בפועל גם אם הפעילות הסולארית יוצאת מגדר הרגיל, לא ניתן לראות אותה מבעד למסכת עננים כבדה. 


אז מה למדנו בינתיים? הקוקטייל האידיאלי לצפייה בזוהר דורש מצד אחד חשיכה, פעילות גיאומגנטית ושמיים בהירים. לא סתם יש הקוראים לחוויה "לצוד את האורורה". העננים הם האויב שלכם כשמדובר בזוהר. לפיכך, בשבועות עם עננות כבדה חשוב להיות מוכנים לצאת לדרך באופן ספונטני בשעה בה צוהר נפתח בשמיים לאפשרות שהזוהר הצפוני יתגלה.


מטייל בזוהר הצפוני בלפלנד

הזוהר הצפוני בלפלנד: יוצאים לדרך

כפי שלמדנו, ציד האורורה הוא שילוב מרגש של תכנון ומזל. בטיול ללפלנד היכונו לעמידה ממושכת בלילות קרים, נסיעה הרחק מאורות העיר והעננים, ובעיקר הצטיידו בהמון סבלנות (ותה חם!).

לאחר כל זאת, עכשיו אתם מוכנים לארוז את המזוודות. צאו אל הלא נודע ותגלו שהזוהר הצפוני הוא אחת החוויות המדהימות ביותר שהטבע יכול להציע. כציידי אורורה מנוסים, אנו רק יכולים לשתף שהמרדף אחר הזוהר מאתגר, אך אם זכיתם לפגוש את התופעה, זו תחושת התעלות מדהימה, קתרזיס! 


אז קדימה, למה אתם מחכים? סעו ללפלנד למסע בעקבות הזוהר הצפוני!


קבוצת מטיילים מתחת לזוהר הצפוני

146 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page