top of page
תמונת הסופר/תעימאד מחאמיד

סודות השלג הנצחי: מסע אל תוך הלב והנשמה של העם הסאמי בלפלנד

עודכן: 13 באוק׳

בלב הערבות המושלגות של לפלנד, הרחק מציוויליזציה מודרנית ומפיתויי הטכנולוגיה, מתגוררת קהילה ייחודית שמצליחה לשמר את מסורתה העשירה כבר אלפי שנים. זהו העם הסאמי, אחד העמים הילידים של צפון אירופה, השוכן בחבל לפלנד המשתרע על פני צפון נורווגיה, שוודיה, פינלנד וצפון רוסיה. מה הופך את העם הזה למיוחד כל כך? איך הוא שורד בתנאי קור קיצוניים ומגלה עקשנות יוצאת דופן לשמור על מורשתו? הצטרפו אלינו למסע אל עולמם של הסאמים—מסע שיוביל אותנו לא רק בין ההרים הקפואים, אלא גם בין הסיפורים, השירים והמסורות שנטועים עמוק בהיסטוריה שלהם.


החלקה אחורה בזמן: מי הם העם הסאמי?

שורשיו של העם הסאמי מתחילים כבר לפני כ-5,000 שנה, אי שם בתקופה הניאוליתית, כאשר אבותיהם נדדו בעקבות איילי הצפון והשתלבו בנוף הצפוני הקשוח של סקנדינביה. במקום להקים ערים ולהתיישב במבנים קבועים, בחרו הסאמים לחיות חיים נודדים ולשמור על קרבה לטבע שסביבם. הם פיתחו אורח חיים ייחודי שהתבסס על מרעה איילים, דיג וציד, כשהם חיים בהרמוניה עם שינויי העונות ותנאי מזג האוויר הקשים. כך, בעוד מרבית אוכלוסיית אירופה התפתחה לתרבות חקלאית עירונית, הסאמים שמרו על קצב חיים המתאים יותר לרוחו של הצפון הקפוא.


סאמים - לפלנד - אב וילד רכוב על אייל


לאורך ההיסטוריה, העם הסאמי נאלץ להתמודד עם לחצים חיצוניים כבדים. כבר במאה ה-17 וה-18 החלו השלטונות בנורבגיה, שוודיה ופינלנד לנסות להמיר את הסאמים לנצרות ולכפות עליהם את התרבות המקומית. האדמות נגזלו, והם הוכרחו לעבור תהליכי "נורמליזציה" - חינוך חובה בשפות שאינן שפתם ונטישת המנהגים המסורתיים. אך למרות כל אלה, הצליחו בני הסאמי לשמור על זהותם. השפה הסאמית, המורכבת ממספר דיאלקטים, שרדה, הטקסים והשירים המשיכו להדהד בהרים, והמורשת עברה מדור לדור.


הקשר המיוחד לטבע

בתרבות הסאמית, הטבע אינו רק נוף יפה לצלם או משאב שיש לנצל. עבור הסאמים, לכל פרט בטבע יש נשמה—מהסלעים, דרך העצים ועד לאגמים הקפואים. האמונה הזו נטועה עמוק בפולקלור הסאמי, שמלא ביצורים מיתולוגיים ורוחות טבע, המשקפים את הכבוד שהם רוחשים לסביבתם.


בתרבות הסאמית, כמעט כל דבר בטבע הוא רוח, חיה או ישות בעלת כוח מיוחד. הם מאמינים שיש לשמור על יחסי כבוד עם הסביבה, וזו לא רק אגדה אורבנית. האגדות המקומיות נועדו להזכיר איך כל פרט בטבע יכול להיות מקלט לקסם או סכנה, והדרך שבה בני הסאמי רואים את הטבע אינה של שליטה וכיבוש, אלא של הרמוניה וקבלה. החיות כמו האיילים, הזאבים והשועלים מקבלים מקום של כבוד בפולקלור המקומי, והם אינם רק מקור מזון אלא גם מדריכים במסע החיים.



משפחת סאמי בלפלנד לצד אוהל קוטה מסורתי

קפה חם במינוס שלושים

מעבר לסיפורים, המסורת הסאמית שזורה גם במנהגים יומיומיים. אחד המנהגים המפורסמים ביותר הוא שתיית קפה בשטח הפתוח ובקור מקפיא. הסאמי מבשלים את הקפה במעין קומקום מיוחד מעל למדורה, ואז שותים אותו בקבוצה קטנה, תוך שהם חולקים סיפורים, מדברים על מזג האוויר—והרבה על איילים.


הקפה, אגב, הוא מרכיב חשוב בתרבות הסאמית. הוא לא רק משקה שמחמם את הגוף, אלא גם זמן של התחברות עם בני המשפחה והחברים. באחת האמרות המקומיות נאמר: "אין דבר כזה יותר מדי קפה, רק יותר מדי אנשים ששותים אותו איתך". משפט זה ממחיש היטב את השקט, הבידוד וההערכה לרגעים הפרטיים בטבע, שמאפיינים את אורח חייהם של הסאמים.


סאמים בלפלנד מחייכים

לשיר עם נשמה

השירה הסאמית, היואיק (The Joik), אינה כמו כל שירה אחרת. לא מדובר בשירים עם מבנה ברור, אלא במעין חוויה קולית ורגשית, שמבטאת את המהות הפנימית של כל אדם, חיה או מקום. לדוגמה, לכל צבי רועים יש יואיק שמוקדש לו, והשירה אינה מתארת את הצבי, אלא את תחושת הקשר אליו—את איך הוא גורם לך להרגיש. זו שירה שהיא יותר קרובה למדיטציה, והיא נחשבת לאחד מאוצרות התרבות הסאמיים.


יואיק מהווה גם דרך ביטוי להתמודדות עם הקשיים, לעיתים כתחליף לדיבור רגיל. במקום לספר איך היה היום ביער, אתה פשוט שר יואיק קצר שמדגיש את רגעי השקט בין העצים, את תחושת הבדידות הנעימה שמתלווה לרגעים כאלו, כשאתה לבד מול ההרים.


רעיית איילים ואוהלי ה"קוטה" כאמצעי להישרדות

איילי הצפון הם יותר מאשר חיות מחמד עבור הסאמים—they are a way of life. רעיית האיילים היא הבסיס הכלכלי והתרבותי של הקהילה, והעדרים מהווים מקור למזון, לבוש ואפילו השראה לאמנות המקומית. העדרים נעים לאורך השנה בהתאם לשינויי מזג האוויר, והסאמים עוברים עימם ממקום למקום. רעיית האיילים היא לא רק מקור הכנסה במסגרת של טיול בלפלנד, אלא גם חוויה משפחתית שמועברת מדור לדור, ולימוד כיצד לחיות בתיאום מושלם עם הטבע.


לאורך השנים, פותחו מבנים מיוחדים, כמו ה"קוטה"—אוהל מסורתי הבנוי ממקלות עץ ומכוסה בעורות איילים או בבדים עמידים בפני רוחות קפואות. ה"קוטה" שימש כמעין בית נייד עבור הנוודים הסאמים, והוא עוצב בצורה כזו שיהיה עמיד במיוחד מול תנאי מזג האוויר הקיצוניים של לפלנד. מבנה זה הפך לסמל לא רק לחיים הקשים, אלא גם להישרדות ולהתמדה של העם הסאמי.

משפחת סאמים ליד אוהל קוטה מסורתי - לפלנד

מאבקים מודרניים לשימור המסורת

כמו בכל סיפור עם, גם בסיפור הסאמי ישנה תכונה של קונפליקט. הקונפליקט הנוכחי הוא בין שמירה על המסורת לבין פיתויי העולם המודרני. חלקם כבר אינם עוסקים ברעיית איילים ואינם חיים כפי שאבותיהם חיו. רבים מהם עברו לערים, עוסקים במקצועות מודרניים, לומדים באוניברסיטאות ואפילו פונים לעסקים. אך למרות השינויים, הקשר למסורת נותר חזק. עבור רבים מהסאמים, הזכות לשמור על אורח חייהם המסורתי הוא עניין פוליטי עקרוני לא פחות מהיבטים כלכליים.


מאבקים משפטיים על קרקעות, זכויות ציד ורעיית איילים הם חלק מהמציאות היום-יומית של הקהילות הסאמיות. ב-2022, זכה מאבק בולט בנורווגיה לתשומת לב בינלאומית, כשבית המשפט העליון הכיר בזכויותיהם המסורתיות של בני הסאמי על אדמותיהם. פסק הדין הזה, יחד עם מאבקים נוספים במדינות סקנדינביה, מסמל את נחישותם של בני הסאמי לשמור על תרבותם, על זהותם ועל זכותם להמשיך לחיות בהרמוניה עם הטבע.


הסאמי כאן כדי להישאר

הסיפור של העם הסאמי הוא סיפור של הישרדות והתמדה המלווה בכבוד עמוק לטבע ובחתירה מתמדת לשימור המורשת התרבותית. עם מסורות שמושרשות עמוק בהיסטוריה, תרבות צבעונית שנשענת על שירה, סיפורים וקפה לוהט במדורה, ממשיכים הסאמים לעמוד איתנים גם מול אתגרים מודרניים. מסע החיים של הסאמים בין ערבות השלג הקפואות הוא תזכורת לאומץ ולרוח האדם, וליכולת להמשיך לשמור על זהות ייחודית בעולם משתנה, גם בתנאים הקשים ביותר.

bottom of page