top of page
  • Geffen

החיים באוהל הלאפי- ״קוטה״

עודכן: 30 בדצמ׳ 2019


אוהל המגורים של הלאפים, הסאמים, הוא הקוטה.

הקוטה הוא אוהל, ויש לו שם שונה בכל שפה: ״לאבו״ בנורווגית, ״קאטה״ בשבדית ועוד ועוד...

הקוטה הוא למעשה מקום מגורים ארעי שעוצב בהשראת ה״טיפי״- אוהל המגורים של הילידים האמריקאים- עם מעט שינויים שעושים אותו יציב יותר מפני רוחות חזקות.

המבנה של הקוטה אפשר לסאמים להשגיח על עדרי האיילים שלהם, בייחוד בתנאים הגיאוגרפיים של מישורים חסרי עצים.

כיום הקוטה משמש עדיין כמחסה זמני ללאפים, ואף יותר ויותר עבור תיירים המבקשים לעשות קאמפינג.

הקוטה המסורתי היה בנוי ממקלות עץ, בשני סגנונות כאשר האחד מורכב ממקלות מפוצלים והשני מורכב ממקלות ישרים. הקוטות המודרניות החליפו את מקלות העץ במקלות אלומיניום ובבדים קלים יותר, מה שהופך את מלאכת נשיאת האוהל ממקום למקום קלה יותר, והחלפת מוטות האוהל הפחיתה את סכנת השריפה של האוהל מפני המדורה המסורתית המודלקת תדיר בתוך האוהל.

את סמליות הקוטה כמקלט בתרבות הלאפית אי אפשר לפספס.

בשלהי במלחמת העולם השנייה, תוך כדי נסיגת החיילים הנאצים אל מדינתם, הם שרפו המוני בתים באיזורים בהם גרו הלאפים. כתוצאה מכך, וכתוצאה מחוסר תעסוקה המוני במדינה לאחר המלחמה, אחוזים גבוהים מאוד מהלאפים נאלצו להתגורר באוהלי הקוטה במשך שנים רבות, ויש בהם שעד היום עודם מתגוררים באופן קבוע באוהלים אלו.

אירוע שני בו כיכב אוהל הקוטה היה ההפגנות הגדולות שנערכו בנורווגיה בתחילת שנות ה-80. אוהל קוטה הוצב מול בניין הפרלמנט הנורווגי ומספר לאפים פתחו בשביתת רעב על מנת לסכל תוכנית נורווגית להרוס שטחי מרעה נרחבים של איילי הלאפים.

הקוטה היה לסמל המאבק על זכויות הילידים הלאפים.

החיים בתוך הקוטה נוחים מאוד. קוטה גדול יכול להכיל עשרות אנשים ומהווה מוקד משיכה.

בתוך הקוטה נדלקת המדורה המסורתית, מטרתה לשמור על החימום ולהבריח את היתושים.

העשן מהמדורה מתנדף החוצה דרך חור ייעודי בתקרת הקוטה.

בקוטה המסורתי הייתה נהוגה דלת אחורית, ששימשה לאירועים טקסיים יותר.

הקוטה מסמל כל כך הרבה עבור התרבות הילידית הלאפית. בין אם זה פתרון מגורים זמני ופרקטי ובין אם זה זכר למלחמות וקרבות שהיו צריכים הלאפים לנהל על מנת לקבל לגיטימציה לחייהם.

בביקור הבא שלכם בלפלנד, במעבר בין קוטה לקוטה, תהנו מהישיבה ומהחום הנעים שמפזרת המדורה, תקשיבו היטב לסיפורי הילידים על אבות אבותיהם, ותנסו לדמיין איך זה לחיות שנים בתוך אוהל כזה, כחלק ממאבק על קיומך.

182 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page