top of page
  • תמונת הסופר/תJulia Anne

עובדות מעניינות על גיאורגיה

מי מאיתנו לא חלם לנסוע פעם לטרק אתגרי ויפהפה בגיאורגיה, ואכן כולנו מכירים את גיאורגיה כבעלת כמה ממסלולי הטיולים הטובים ביותר באירופה, אבל הנה כמה עובדות מפתיעות ומעניינות שכנראה לא ידעתם על הארץ האירו-אסייתית החבויה הזו:


- גיאורגיה היא אחד מאיזורי ייצור היין העתיקים בעולם, יש הטוענים כי זו המדינה הראשונה בעולם בה יוצר יין. בחבל קאחתי, שנחשב ל״חבל היין״ בגיאורגיה, נמצאו כדי היין העתיקים בעולם- בני 8,000 שנים!


- טביליסי, בירת גיאורגיה והעיר שנחשבת למרכז התרבותי- כלכלי של הקווקז, נכבשה עשרות פעמים במהלך ההיסטוריה בשל מיקומה על הצטלבות דרכי מסחר ראשיות בין אסיה לאירופה. למרות הכיבושים הרבים, ביניהם הביזנטים, הערבים, העות׳מאנים ועוד, הצליחו לאורך ההיסטוריה התושבים המקומיים לשמור על תרבותם הייחודית והמרתקת.


- אחד מהדמויות המפורסמות בהיסטוריה העולמית, יוזף סטאלין, נולד בגיאורגיה בעיר גורי. הוא נולד בשם ״יוסיף ג׳וגאשווילי״, ואף שהתגורר בגיאורגיה רק עד גיל 5,יש בעיר גורי מספר אתרי הנצחה לזכרו. הבית בו גדל הפך למוזיאון ובחצר הבית הוצב קרון הרכבת המפורסם, בו הרבה סטאלין להשתמש.


- גיאורגיה היא בין המדינות הראשונות, השלישית ליתר דיוק, שקיבלה על עצמה את הנצרות, בשנת 328 לספירה. הנזירה נינו היפה, הגיעה לגיאורגיה הישר מקפדוקיה ויש לה קשר ישיר להתפשטות הנצרות במדינה- האגדה מספרת שנינו התיישבה על מצוק שחולש על מפגש נהרות, ושם ריפאה רבים ממחלות קשות. בעקבות ניסים אלו שביצעה נינו, ובין היתר ריפאה את המלך ממחלה קשה, התנצרו גם המלך והמלכה. במאה השישית הוקם על מצוק זה מנזר גווארי, שלאחר מכן הוכרז כאתר מורשת עולמי מטעם אונסק״ו.

- בגיאורגיה נמצא הכפר הגבוה ביותר באירופה- אושגלי. הכפר מורכב למעשה מארבעה כפרים שונים שגובהם נע בין 2,086 מטרים לבין 2,200 מטרים. הכפרים מבודדים מאוד, כשיורד שלג בחורף הם למעשה מנותקים לגמרי, והם מפורסמים במגדלי האבן שלהם, ששימשו בין המאות ה-9-13 למסתור במקרה של פלישת כובש זר.


- המים המינרליים של גיאורגיה מפורסמים בכל העולם. בדרום מרכז גיאורגיה שוכנת עיירה בשם בורג׳ומי, והיא עיירת נופש בה יש כעשרים מעיינות של מים מינרליים הידועים בסגולותיהם המרפאות. שמם של המים המינרליים של גיאורגיה יצא למרחקים במאה ה-19, לאחר שחיילים רוסים שהגיעו לאיזור שמעו את רחש פכפוך המים, גילו את המעיין ומילאו את בקבוקיהם. בנוסף, בתו של הנציב העליון של הקווקז, קתרינה, החלימה ממחלה לאחר ששתתה ממי המעיין, דבר שתרם מאוד לפרסומם. כיום, הבקבוקים של מי בורג׳ומי משווקים בכל העולם, ובכללם ישראל.


- בגיאורגיה נמצאו העדויות הקדומות ביותר לנוכחות אנושית, מחוץ לאפריקה. חפירות שנערכו בכפר הימי ״ביניימי דמניסי״ חשפו, מתחת למרצפות המבנים העתיקים, גולגולות אדם שבורות בנות 1.8 שנה, וכן גולגולת שלמה של מין חדש של האדם המכונה- ״הומו גיאורגיקוס״, שהוא למעשה תת מין של ההומו ארקטוס.


- טקס ה״סופרה״- כל ארוחה חגיגית בגיאורגיה נקראת ״סופרה״, וזהו למעשה משתה טקסי בעל כללים מאוד מוקפדים, במהלכו נאמרות ברכות בסדר קבוע תוך כדי הרמת כוסות יין (מהעתיקות בייצור היין, כבר אמרנו?). ה״טמדה״, ראש הטקס, פותח בברכה הראשונה ולאחר מכן קובע מי יישא ברכה אחריו, ואז המברך הבא קובע את המשך הסדר וכך הלאה. כל ברכה צריכה להיות קשורה לקודמתה, כאשר לרוב הברכות מתחילות בברכות לגיאורגיה, ממשיכים עם ברכות למארח, לבני משפחתו, לבריאות, לאהבה וכך הלאה.

- הכתב והאותיות בשפה הגיאורגיות הושפעו רבות מהכתב היווני והאיראני- הכתב היווני השפיע על סדר האותיות ואילו האיראני השפיע על עיקול צורת האותיות עצמן.



214 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page