top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Gur

מתכננים טיול בקיץ למונטנגרו? שמורת הטבע הקסומה שאתם חייבים לבקר בה


בין אם אתם מטיילים עצמאיים, ובין אם בטיול מאורגן, שמורת הטבע "דורמיטור" היא אחד מאותם מקומות שאסור לכם לפספס בטיול למונטנגרו. הפסקאות הקרובות שוזרות את כל מרכיביו של הפארק המרהיב - מייסודו, דרך האטרקציות הנמצאות בשטחו, ועד הגיאולוגיה והביולוגיה הקיימות בו. כל אלו, ועוד, משתלבים לכדי המלצה חמה לבקר בדורמיטור.


מאת: יובל גור


"דורמיטור" - בין חדר שינה לטבע עוצר נשימה


שמורת הטבע "דורמיטור" היא אחד המקומות היפים והפראיים ביותר שיש למונטנגרו להציע. 390 קמ"ר רוויים במפלים, 48 פסגות הרים, 18 אגמים מרשימים, מיני צמחים ייחודיים ושפע של בעלי חיים מכל המינים.



ישנן השערות רבות לגבי מקור השם של השמורה, אך ישנה אחת שעושה עמה חסד כפי שמגיע לה. השערה זו גורסת שהמושג הגיע מהשפה הבלקנית-רומית ומשמעותו "חדר שינה", בדומה למילה "Dormitory" בשפה האנגלית. הכוונה היא שלאחר שהאל או האלים (לא משנה מאיזו דת 🙂) סיימו לבנות את העולם, הם בחרו בדורמיטור כחדר השינה שלהם, בזכות הנופים שהרהיבו את עיניהם ופכפוך המים המרגיע שנעם לאוזניהם.

בשנת 1952 האזור הוכרז כשמורת טבע הפתוחה לציבור, ובשנת 1980 הארגון העולמי אונסק"ו החליט לקחת את השמורה תחת חסותו. הודות לכך, הטבע באזור מטופל ומטופח היטב, ואף משתבח עם השנים.


איפה נמצאת שמורת דורמיטור?


השמורה ממוקמת בחלקה הצפון-מערבי של מונטנגרו, בקרבת הגבול עם בוסניה והרצגובינה, ומומלץ להגיע לשם בטיול קיץ לכמה ימים טובים כדי להנות מכל הפנינים הייחודיות החבויות בשמורה.


אטרקציות מומלצות בדורמיטור


הסיבה המרכזית להגיע לפארק הדורמיטור היא בכדי לשטוף את העיניים עם טבע עוצמתי על שלל צורותיו וצבעיו. כעת רק נותר לבחור את הדרך לעשות זאת.

טיול ג'יפים - ישנן חברות רבות באזור שמציעות את שירותיהן בכל הקשור לטיולי שטח 4X4, מהשכרת רכבים ושירותי הדרכה, ועד תכניות מלאות הכוללות ארוחות ולינה בכפרים שבדרך. טיול סוסים - דרך נפלאה לגלות את גבעות הדורמיטור, במקומות ללא כבישים, ממש כמו יושבי האזור לאורך ההיסטוריה.

טיול רגלי - בדורמיטור ישנם אינספור מסלולי הליכה מרהיבים בכל דרגות הקושי. דוגמאות למסלולים כאלו הן פסגת ריופינה (קלה), פסגת ז'אבליאק (בינוני) ופסגת בובוטוב (קשה). באזורים אלו ניתן לצאת לטיולי יום וגם לטרקים ארוכים יותר.

ראפטינג - קניון טארה הקסום בעל המים הצלולים כקריסטל מאפשר לנו חוויה יוצאת דופן של שייט, נופים ונקודות שבהן ניתן לקפוץ מהסלעים למים.


אומגה - בסביבת הגשר שמעל נהר טארה נמצאות שלוש אומגות באורכים משתנים. אטרקציה זו מעולם האקסטרים מספקת ריגוש רב כשעפים מעל הנוף המדהים של קניון טארה וההרים הגבוהים התוחמים אותו.



בירת הדורמיטור


ז'אבליאק היא עיירה קטנה ופסטורלית הנמצאת בתוך שמורת הדורמיטור, 1,456 מטרים מעל פני הים. מי שמטייל בחורף יפגוש עיירת סקי מתוקה, והמשמעות עבור מי שמגיע לשם בטיול קיץ למונטנגרו היא, שהעיירה מוקפת בהרים עוצמתיים, ירוקים, פורחים ומלאי בעלי חיים.

העיירה נמצאת בקרבה האגם השחור (Crno jezero), אשר מבקריו יכולים להנות ממסלולי הליכה רבים סביבו, רחצה במימיו המרעננים, מסעדה ודוכני פירות יער ואלכוהול מקומיים בשביל המגיע אליו. ליד חניית הרכבים של האגם השחור ישנו מוזיאון קטן ומרתק המציג את המגוון הביולוגי והאקולוגי הקיים בשמורת הדורמיטור. בז'אבליאק ישנם מלונות ומסעדות רבים והיא ערוכה לקליטת תיירים רבים הפוקדים אותה בעונה.



בעלי חיים וצמחייה בדורמיטור


שמורת הדורמיטור, השוכנת בטווח גבהים סביב 2,000 מטר, מאופיינת במפגש בין אקלים אלפיני לאקלים ים-תיכוני. מפגש זה מקנה לה את היכולת להוות בית גידול לכ-1600 סוגי צמחים הכוללים מינים נדירים ואנדמיים, יונקים גדולים כמו דוב חום, זאב אפור וחתול בר אירופאי, 130 סוגי ציפורים שביניהם ניתן למנות את עיט הזהב ובז פרגרי. ראוי לציין גם את ביומת הדגים העשירה, הכוללת את סלמון הדנובה המצוי בסכנת הכחדה. הפארק מאוכלס על ידי חקלאים ורועי צאן, אשר באופן מסורתי משתמשים בכרי הדשא כשטחי מרעה בקיץ.


אחד הפרחים האנדמיים אשר נמצא בשמורה הוא "שושן דורמיטור", והוא שייך כמובן למשפחת השושניים. זהו שושן אדום-סגול בעל פרחים גדולים ומרשימים המתנשא לגובה ממוצע של 1.5 מ'. חובבי ביולוגיה מכל העולם מגיעים לראות את הפרח הזה ועוד רבים נוספים כמוהו אשר מצויים בהגנה ובפיקוח מתמיד.

חשוב לציין כי הסיכוי לראות דוב חום או זאב בהסתובבות בדורמיטור הוא קטן במיוחד, מכיוון שבעלי חיים אלו משתדלים להתרחק מאזורים שבהם מסתובבים בני אדם. עם זאת, בטיול להרים בהחלט ניתן למצוא עקבות ושאריות טרף המרמזים לנו על הימצאות היונקים הגדולים בשטח.


הגיאולוגיה באזור


הרי הדורמיטור הם חלק מרכס האלפים הדינריים המרשימים.


הדורמיטור הוא מסיב גירני (המורכב בעיקר מליימסטון) שמאופיין בתהליכי קימוט כתוצאה מפעילות טקטונית - שכבות סלע אופקיות שקומטו לכדי תצורה אנכית. הנוף נוצר בתהליך קימוט של הקרקע העתיקה לפני מיליוני שנים. תא השטח המרשים הוא תוצר של תהליך בלייה ארוך של סלע המשקע כתוצאה מרוח, מים וקרח. עמקים קרסטיים, מערות נטיפים ואקוויפר עצום המנקז נהרות שלמים בתוכו, הם חלק ממאפייני האזור אשר התקבלו בעקבות תהליכים גיאומורפולוגיים של פעילות קרסטית והמסה קרחונית.


אחת התופעות המרתקות באזור זה היא ריבוי האגמים. אלו נוצרו באמצעות קרחונים גדולים ומסיביים אשר שחקו את הקרקע בצורות מגוונות (מורנות לדוגמא). כתוצאה מכך נפערו בקרקע הסלעית - גירנית בורות עצומים, ובנוסף האדמה נשחקה עד דק ונאטמה כחלק מתהליך זה. לכן, המים אשר עושים את דרכם אל הבורות נשארים בפנים וחלחולם אל הקרקע מתרחש בצורה איטית מאוד. תופעה זו יצרה בדורמיטור 18 אגמים מרהיבים המכונים "עיני ההר".


הכותב הוא יובל גור, מדריך טיולים ב-figtrips למונטנגרו, איסלנד, לפלנד ויעדים נוספים.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page