top of page
  • תמונת הסופר/תעימאד מחאמיד

בין 'משכן האלים' ל'אמצע השמיים' – טיול לצפון יוון וחבל זגוריה

אם תהיתם מדוע בחרו האלים המיתולוגיים לשכון בהר האולימפוס בצפון יוון, סימן שהגיעה העת לבקר באזור. טיול בצפון יוון מציע שילוב מנצח של טבע פראי, אוכל יווני משובח, מנזרים תלויים בני מאות שנים וכפרים ציוריים המחוברים ברשת שבילים עתיקה הכוללת גשרי אבן הנמתחים מעל מכשולי הטבע. בואו נצא לדרך לחשוף את החוויות העיקריות שהופכות את הטיול בצפון יוון לחוויה בלתי נשכחת עבור כל הרכב מטיילים.


מאת: עימאד מחאמיד


טיול בצפון יוון: חבל זגוריה


כשמדברים על צפון יוון או ״יוון ההררית״ֿ בד״כ מתכוונים לחבל זגוריה, אותו המקומיים מכנים 'מעבר להרים'. חבל זגוריה מורכב מ-46 כפרים ציוריים השוכנים למרגלות רכס הפינדוס. נוף ההרים הדרמטי ודרכי הגישה המוגבלות שמרו על הקסם האותנטי של הכפרים העתיקים עד היום.



המנזרים התלויים של מטאורה


לנסוע אחורה בזמן


הכפרים העתיקים המחוברים ברשת מדרגות אבן, כדוגמת 'מדרגות ורדטו', וגשרים שראשיתם במאה ה- 18 וה-19 נראים כאילו יצאו היישר מתוך אגדה. הרשת הסבוכה הזו שימשה למעבר בין הכפרים עד שנפתחה רשת דרכים מודרנית בשנות ה- של 50 של המאה ה-20. בין הכפרים הקסומים ביותר הם פפיגו ומיקרו פפיגו, מהם ניתן להשקיף על הר אסטרקה המרשים ולהתפעל מהארכיטקטורה המשקפת מאות שנים של אמנות מקומית.


יצירות המופת ההנדסיות הללו, שנבנו מאבן מקומית וללא שימוש בטיט, הן לא רק פונקציונליות אלא גם יצירות אמנות. גשר קוקורי ('Kokori Bridge'), המשתרע מעל קניון ויקוס בעזרת קשתות אלגנטיות, הוא עדות לכושר ההמצאה והאומנות של בוני האזור. כשתחצו את הגשרים הללו, תהלכו בשבילים עתיקים בין בתי האבן המעוטרים בפרחים צבעוניים, תנשמו את אוויר ההרים הנקי ותציצו אל עבר ההרים, תרגישו שבעצם הלכתם אחורה בזמן.



גשר קוקורי צפון יוון


בפנייה הבאה – פלא טבע


תפנו מקום אחסון במצלמות שלכם! צפון יוון היא גן עדן לחובבי טבע והיא מתהדרת ביופי גולמי בתולי. בין אם אתם יוצאים לכבוש את אחת מפסגות ההרים או לסיבוב באחד הכפרים, סיכוי רב שאתם במרחק קצר מפנינת טבע מפוארת. דוגמא לכך הן בריכות הסלע הטבעיות שנמצאות מחוץ לכפר פפיגו. הבריכות נוצרו על ידי זרימת המים מנהר רוגובו. הן מוקפות צמחייה ומציעות מפלט מרענן בטבע בחודשי הקיץ החמים.



בריכות רוגובו צפון יוון


היהלום שבכתר הוא קניון ויקוס, המכונה 'הגרנד קניון של יוון'. הערוץ, שנחצב על ידי נהר הוידומאטיס במשך מיליוני שנים, מתהדר בצוקים ומים צלולים המלווים בצמחייה עשירה, שילוב היוצר מחזה מרגש ביופיו בבימויה של אמא אדמה. מסלולי ההליכה מתפתלים לאורך שפת הערוץ ומציעים נופים עוצרי נשימה והזדמנויות לזהות חיות וצמחים נדירים. ערוץ זה מוכר על ידי ספר השיאים של גינס כ-"הערוץ העמוק ביותר ביחס לרוחבו" בעולם.



קניון ויקוס בצפון יוון


ההיסטוריה כבר כאן


מהתקופה הביזנטית ועד למאבקי העצמאות נגד השלטון העות'מאני, עברו של חבל זגוריה חרוט במרקם עצמו. המנזרים התלויים של מטאורה, אותם המקומיים מכנים 'אמצע השמיים', הם פלאים מעוררי כבוד של ארכיטקטורה ורוחניות. מקדשים אלו נוסדו על ידי נזירים ביזנטיים במאה ה-14. הם משתלבים בצורה טבעית עם הנוף, ומציעים נופים מפעימים ותחושה עמוקה של שלווה. המנזרים נגישים דרך גרמי מדרגות ושבילים מעורפלים שנחצבו בסלע, ומספקים הצצה אל מאות שנים של מסורת נוצרית אורתודוקסית. כיום, הם ממשיכים למשוך מבקרים מרחבי העולם, ומשמשים כתזכורת למסעה המתמשך של האנושות להארה רוחנית בתוך היופי המחוספס של הגבהים הסלעיים של מטאורה.


מנזר תלוי ביוון ההררית


חבל זגוריה, כמו רוב הבלקן, חווה תקופה של התבוללות תרבותית ודתית תחת השלטון העות'מאני. כפרים כמו פפיגו ומונודנדרי הפכו למרכזי הלאומיות היוונית ומילאו תפקיד מכריע במאבק לעצמאות במהלך מלחמת העצמאות היוונית בתחילת המאה ה-19. העיר סלוניקי למשל, הבירה התוססת של האזור, היא אוצר של מורשת תרבותית הכוללת חורבות רומיות, כנסיות ביזנטיות וארכיטקטורה עות'מאנית.


יאסו! מסורת, תרבות ואוכל

מוזיקה וריקודים הם חלק בלתי נפרד מתרבות צפון יוון, כאשר כל אזור מתהדר ברפרטואר ייחודי משלו של שירים וריקודים מסורתיים. בחבל זגוריה, תקשיבו לצלילי הקלרינט והלאוטה (כלי מיתר שהתפתח מהעוד הערבי) שתמיד ממלאים את האוויר במהלך התכנסויות חגיגיות ואירועי תרבות, בעוד תראו שעבודת הרגליים המורכבת של ריקודים מסורתיים כמו ה"קלמטיאנוס" וה"צמיקו" תשבה אתכם באנרגיה ובחן.

לאוטה כלי נגינה הצפון יוון

האומנות המסורתית משגשגת בצפון יוון, עם אומנים המשמרים טכניקות עתיקות יומין שעברו בין דור לדור במשך מאות שנים. מגילוף ואריגה בעץ ועד לציורי חרס וסמלים, המבקרים בזגוריה יכולים לחזות בבעלי מלאכה, היוצרים יצירות אמנות מעודנות המשקפות את המורשת התרבותית של האזור. חנויות מזכרות ושווקים מקומיים מציעים מגוון רחב של סחורות בעבודת יד, קרמיקה מצוירת ביד וחפצי עץ מגולפים בצורה מורכבת.




שום טיול לצפון יוון לא יהיה שלם בלי לחוות את המסורת הקולינרית העשירה של האזור. מתבשילי הרים דשנים ופשטידות מלוחות ועד פירות ים טריים שנתפסו לאורך החוף, המטבח של צפון יוון הוא חגיגה לחושים. תטעמו תבשילים מקומיים כמו מרק טרחנה, מנה דשנה עשויה מחיטה מותססת ויוגורט, או קלפטיקו, טלה רך בבישול איטי עם עשבי תיבול ותבלינים. שטפו הכל עם כוס ציפורו, אלכוהול יווני מסורתי, או כוס של יין Assyrtiko, המיוצר בכרמים הסמוכים של אזור מקדוניה.



מכורים לאדרנלין?


אם התפעלתם מהנוף ובער בכם החשק להתמזג איתו בצורה הרפתקנית, טיול בצפון יוון מאפשר מגוון רחב של פעילויות חוצות שיתאימו לכל טעם ורמת מיומנות. בין אם אתם מטיילים מושבעים, מטפסי צוקים, חובבי ריגושים או חובבי ספורט מים, יש משהו לכל אחד ליהנות בנופים הפנורמיים של זגוריה ובשביליו של הר האולימפוס: מליקוט פטריות כמהין ביער, למסע רפטינג במים לבנים במורד נהר הוידומאטיס ועד לסנפלינג חבלים לתוך מקורות מים טבעיים.


הכירו את המשפחה היוונית שלכם


אחד הקסמים המתמשכים ביותר של צפון יוון הוא החום והאירוח של תושביה. המקומיים של חבל זגוריה, הידועים באדיבותם האמיתית ובטבעם מסביר פנים, תמיד להוטים לחלוק את התרבות והמסורות שלהם עם המבקרים. בין אם אתם נהנים מארוחה ביתית בטברנה מסורתית או פותחים שיחה עם כפרי באחד מכפרי האבן, תקבלו את פניכם בזרועות פתוחות ויתייחסו אליכם כמו משפחה.


תתחילו לארוז


לסיכום, טיול לצפון יוון וחבל זגוריה מציע שפע של חוויות למטיילים המחפשים הרפתקאות, היסטוריה ויופי טבעי. מהנופים המחוספסים של הרי הפינדוס ועד לכפרי האבן שטופי המסורת, כל פינה באזור הקסום הזה טומנת בחובה תגלית חדשה שמחכה להתגלות. אז ארזו מזוודות, שרכו את נעלי ההליכה, וצאו למסע דרך פניני החן הנסתרות של צפון יוון.

119 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page