top of page
  • Geffen

רובניימי

עודכן: 30 בדצמ׳ 2019


״בוא ניסע ללפלנד! מלא אנשים נוסעים עכשיו, זה נהיה היעד החם הבא״.

לא מעט מאיתנו קיבלו הצעה כזו לאחרונה, מחבר או בן משפחה, ותהו לעצמם- למה שאסע למקום הזה? קר שם מדי, אני רגיל לחום הישראלי, לים, למטקות, למה שאעשה את זה לעצמי?

אלו מאיתנו שחיים בשלום עם הקור אולי תהו לעצמם- מה יש כבר לראות בלפלנד? כלבי שלג? מזחלות? בטח יש שם איגלואים ואקסימואים ואת זה, ידידיי, אפשר גם לראות בנשיונל ג׳אוגרפיק.

אם כן, מה הופך את לפלנד לאחד היעדים החמים ביותר בשנים האחרונות? (ולא תרתי משמעJ).

אחת הערים המרתקות והמגוונות בלפלנד היא רובניימי.

רובניימי נחשבת לבירת לפלנד, מתגוררים בה למעלה מ60,000 תושבים (לא רק אסקימואים ואיגלואים, אה?).

בני העם הילידים היושבים בלפלנד נקראים סאמים או לאפים, כשהאחרון נחשב למעט פוגעני בעיקר כי מקורו בשפות הסקנדינביות. הסברה היא כי השבטים הסאמיים נדדו ממרכז אסיה, מונגוליה, אל צפון סקנדינביה בסוף המילניום הראשון והתיישבו שם. לאורך השנים הם עברו מפולחן עתיק שנקרא שמאניזם והוא למעט צורה של פולותיאיזם (אמונה באלים רבים), ביחד עם התמערבות העולם עברו השבטים לאמונה מונותיאיסטית באל אחד ואף החלו להאמין בנצרות, בחלקם.

מבחינה היסטורית, האזכור המתועד הרשמי הראשון של רובניימי נמצא במסמכים משנת 1453, כקבוצת כפרים קטנים שהתפרנסו בעיקר מחקלאות ומבעלות על בעלי חיים- וכחלק מכך עסקו אף בדיג ובציד. החל משנת 1800 החלו הילידים להבין את עושר המשאבים הטבעיים שנמצא בחיקם ואף לנצל אותו- מה שהניב צמיחה משמעותית בעיר רובניימי. העושר הטבעי הרב הביא מתיירים ואנשי עסקים מקצוות העולם, מה שהפך את רובניימי למרכז העסקים של לפלנד.

בתקופת מלחמת העולם השנייה, בתחילה לחמה פינלנד (ובכללה לפלנד) לצד הצבא הגרמני אל מול הצבא הסובייטי, אבל לאחר שפינלנד חתמה על הסכם הפסקת האש הרוסי, החלה גרמניה לתקוף בשטחי לפלנד. תוצאת התקיפות הייתה הרס משמעותי של העיר רובניימי, על בתיה ובנייניה. לאחר המלחמה נבנתה מחדש בתכנונו של האדריכל אלבר אלטו- שלאות כבוד על היותה בירת לפלנד בנה אותה בצורה המזכירה קרני אייל מסתעפות.

היום, רובניימי מהווה יעד תיירותי מועדף בהרבה ממדינות העולם. ניתן למצוא בה את מוזיאום הארקטיקום, שהוא מוזיאון בתוך צינור זכוכית המציג את חיי הסאמים ואת ההיסטוריה של לפלנד לאורך השנים. 5 ק״מ צפונית מהעיר נמצא הכפר של סנטה קלאוס, אשר לפי המסורת הוא נקודת המוצא ממנה יוצא סנטה קלאוס לחלק מתנות ברחבי העולם.

רובניימי נמצאת במיקום צפוני מאוד בכדור הארץ, על חוג הקוטב הצפוני, מה שגורם בקיץ לתופעה בשם ״שמש חצות״- והיא שמש אשר נראית לאורך כל שעות היממה. בחורף, לעומת זאת, ניתן לצפות ב״זוהר הקוטב״ (הידוע גם כ״זוהר הצפוני״) עם ממוצע של 200 מופעים בשנה (!!!).

אין ספק שבשלב זה אתם כבר לא תשאלו את החבר שהציע לכם לנסוע ללפלנד ״למה?״,

אלא- ״מתי? כמה שיותר מהר!״

טיול מהנה!



67 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page