top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Gur

מעגל הזהב - אזור שאסור לפספס בטיול לאיסלנד

עודכן: 17 באפר׳

במרחק קצר מעיר הבירה, ישנו אזור קסום המלא בתופעות טבע ייחודיות ומיוחדות. מעגל הזהב הוא אחד האזורים הפופולריים ביותר באיסלנד ויש סיבה טובה לכך - הוא מציע למבקרים חוויה המשלבת בין נופים, גאולוגיה, תרבות ומורשת עתיקת יומין. בפסקאות הקרובות נבין איך כל אלו משתלבים יחדיו.


מאת: יובל גור


איפה נמצא מעגל הזהב באיסלנד?

מסלול מעגל הזהב (The Golden Circle) כשמו כן הוא מסלול מעגלי. אך למעשה צורתו היא אליפטית - אופקית, כאשר קצוותיה נמתחים ממערב למזרח. במערב, מתחיל המסלול מעיר הבירה היפה - "רייקיאוויק", והוא מכסה כ-300 ק"מ לכיוון מזרח, עד אזוריו המרכזיים של האי. אחת מהסיבות שאזור זה כה מתוייר, הוא קרבתו לעיר הבירה ולנמל התעופה של איסלנד. קרבה זו מאפשרת גם למבקרים הקצרים בזמן להשלים טיול יפהפה ומגוון ביום אחד בלבד.


מפת מעגל הזהב באיסלנד

גאולוגיה בארץ האש והקרח

איסלנד, ארץ האש והקרח, קיבלה את שמה בזכות ולא בחסד. למעשה, האי הינו "פסגה" של הרכס המרכז אטלנטי, אשר עולה מן המים. כמצופה מרכס תת-אוקייני, הימצאו מעיד גם על אזור מפגש של לוחות טקטוניים. במקרה של איסלנד אלו הם הלוח האירו-אסייתי מחד והלוח הצפון-אמריקאי מנגד. בין שני לוחות אלו מתבצעת התרחקות איטית אך מתמדת, בשפה המקצועית אנו קוראים לזה "אזור פתיחה". ובאמת, עם התקדמות הזמן, שטחה של איסלנד במגמת צמיחה. השילוב של אזור פתיחה יחד עם שכבה דקה יחסית של קרום כדור הארץ, יוצרים מצע עשיר בפעילויות געשיות, גיאותרמיות והשפעות ניכרות של תאים מגמתיים השוכנים בשכבות פנימיות בתוך כדור הארץ.

נופי איסלנד

בד בבד עם האש מתערבב לו בצורה קוסמית גם הקרח. כ-11% משטחה של איסלנד מכוסה בקרחונים בצורה קבועה. כמובן שבחורף רוב רובו של האי מתכסה בלבן, אך הנקודה החשובה היא אותם קרחונים אשר האקלים ומיקומו הגיאוגרפי של האי תורמים להישארותם גם בעונת הקיץ "החמה". ישנן נקודות מדהימות באיסלנד, בעיקר בדרום, בהן שוכנים הרי געש פעילים מתחת לקרחונים עצומים וכבדים. הקשר הקרוב בין שני קיצונים יוצר תופעות טבע שכל אוהב טבע חולם לראות במו עיניו.


אתרים מרכזיים במעגל הזהב

לאורך מסלול מעגל הזהב באיסלנד יש נקודות עניין רבות, אך יש שלושה אתרים שעולים על השאר מבחינת נופים וחשיבותם ההיסטורית. אותם שלושה הם בגדר חובת ביקור לכל מי שמתכנן טיול באיסלנד.


ת'ינגווליר

בפסקה הקודמת סופר על אזורי פתיחה של לוחות טקטוניים. בטבע הסלעי לא נוצר ריק, כך שהחלל שנוצר באזורי פתיחה מתמלא בסלעי יסוד (בזלת וגרניט במקרים רבים). ת'ינגווליר (Thingvellir) ממוקם בדיוק באזור שכזה - ניתן לראות פנים אל פנים ממצאים ותופעות גיאומורפולוגיים (עיצוב התבליט והתכסית בשכבת העל-קרקע) הנוצרים כתוצאה מתזוזה של לוחות טקטוניים בשכבה עמוקה בתת-קרקע. בגלל מיקומו הייחודי של ת'ינגווליר, תיירים רבים אוהבים להצטלם שם כאשר הם נמצאים בו זמנית באירופה ובאמריקה גם יחד. כמובן שזהו רק גימיק, ושהתופעה גדולה בהרבה מגודל הגוף האנושי, אך הביקור במקום עם הנוף המכושף והקמאי, אכן גורם לך לחוש שאתה עומד כרגע על גביהם של לוחות טקטוניים.


ת'ינגווליר מעגל הזהב איסלנד

מלבד זאת, לת'ינגווליר יש משמעות אדירה בתחומים של היסטוריה ומורשת באיסלנד. זה היה המקום אשר הוקם בו הפרלמנט האיסלנדי (הויקינגי למעשה) במאה ה-10 לספירה. פרלמנט זה נקרא במקורו אלת'ינגי והוא קיים עד היום כחלק משיטת הממשל הנוכחית של איסלנד. בעבר הרחוק היו מתקבלות בפרלמנט כל ההחלטות הניהוליות החשובות של האי - מדיני תושבים, דרך חלוקת שטחים ואדמות, ועד בחירת הדת השלטת. הנופך העתיק והמשמעות הרבה של מקום זה הקנו לו שני "פרסים" - האחד הוא חסותו של הארגון העולמי אונסק"ו, והשני הוא חגיגת חגים לאומיים וטקסים דתיים באתר זה. כל אלו גם יחד הופכים אותו לגדול מסך חלקיו.


סטרוקור

התחנה השנייה במסלול מעגל הזהב באיסלנד היא אותה תופעת טבע מפורסמת ומלהיבה - הגייזר! למעשה "גייזר" הוא שמה של התופעה עצמה שבה מים מתפרצים כסילון מבטן האדמה, וגם שמו של גייזר ספציפי ומוכר במסלול מעגל הזהב. כיום הגייזר "גייזר" כבר אינו פעיל, ואילו סטרוקור (בתרגום - "הילד") הוא יעד הביקור המרכזי לשם צפייה בתופעה זו. זוהי תופעה גיאותרמית המתרחשת כאשר תא מגמתי נמצא בסמוך לחלל גדול בבטן האדמה בעל כושר אגירת מים. התא המגמתי מחמם את החלל המתמלא במים, ובדומה לקומקום, המים פורצים מן הפתח הצר בכל פעם שהטמפרטורה מגיעה לנקודת רתיחה.


גייזר מעגל הזהב איסלנד

הטמפרטורה למעשה עוברת את קו 100 המעלות ויוצרת לחץ אדיר בתוך החלל. במקרה של סטרוקור, תהליך זה חוזר חלילה כל 5-10 דקות. האתגר האמיתי בנקודה זו הוא לתפוס את ההתפרצות בעין העדשה, מכיוון שהיא מתרחשת בצורה אקראית בתוך טווח הזמנים הנתון. אז - האם תצליחו לצלם את רגע ההתפרצות עצמו, או שמא תתנפלו על כפתור הפעלת הוידאו שניה אחת מאוחר מדי?


מפל גולפוס

כעשר דקות נסיעה מהפארק של סטרוקור, נמצא החניון של מפל גולפוס (Gullfoss) וסביבתו. זהו מפל מרשים בעל חלקים רבים, כך שניתן לצפות עליו מכל מיני זוויות שונות ולקבל נוף אחר בכל פעם. בנקודה הגבוהה ביותר צונח המפל מגובה של 32 מטר. מומלץ מאוד ללכת לאורכו של המפל השוכן בנהר קוויטה (Hvita), כך שבחצי שעה תוכלו להנות מהנופים המרהיבים שיש לו להציע. אם יתמזל מזלכם והשמש תמצא בזווית המתאימה, תראו מופע של קשתות הנוצרות מעל הנחל והמפלים.


מפל גולפוס מעגל הזהב איסלנד

אתרים נוספים במעגל הזהב

כמובן שאלו רק שלושה אתרים, יחסית קרובים, ולמסלול מעגל הזהב באיסלנד יש עוד הרבה מה להציע. בביקורכם שם תוכלו לטעום מהמטבח האיסלנדי המסורתי במסעדות הנמצאות בדרך, לבקר במוזיאונים ומרכזי תרבות המציגים את ההיסטוריה של המדינה והאמנות שהתפתחה בה, לקחת חלק בפעילות צלילה מדהימה ולמצוא עוד טיולים רגליים ושלל נופים מהפנטים.


המלצה "חמה"

אם אתם מתכננים טיול לאיסלנד, כנראה שתגיעו למעגל הזהב בכל מקרה, בזכות היופי הנשקף מכל פינה ובגלל דרך ההגעה הנוחה והמהירה. ואם אתם אוהבי טבע והרפתקאות, ועדיין לא התחלתם לתכנן את הטיול לאיסלנד - אז יאללה הגיע הזמן!


הכותב הוא יובל גור, מדריך טיולים ב-figtrips למונטנגרו, איסלנד, לפלנד ויעדים נוספים.


76 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page